Beslutat

mig för att åka hem! Det är med sorg i hjätat men ändå lättna jag skriver detta. Kommer sakna det något fruktansvärt (personerna här), men ja allt blev inte som förväntat eller rättare sagt inte alls. Jag ( alla andra med) känner oss som slavar, vi jobbar praktiskt taget dygnet runt (iaf vi som bor här på restaurangen).

Jag kommer säkert ångra mig både en och två gånger när jag landar i Sverige, men vaddå, säsonga finns kvar, alperna kommer inte försvinna i första taget. Jag kan om jag vill dra iväg nästa år och då vet jag vad som förväntas av mig och vad som väntar mig.

Jag har vridit och vänt på alla tankar i 3 dagar nu, och idag beslutade jag mig efter en toppen bra dag i köket att det fick vara nog nu. Jag gav mig själv den här dagen på mig, skulle det finnas någon tvekan på om jag vills tanna så skulle jag ge det tid, men det fanns det inte utan känslan var lika stark som dom andra 3 dagarna. Satt uppe halva natten tillsammans med Elin och bollade fram & tillbaka hur jag skulle göra.
Det är inte det här jag vill göra JUST nu, just nu vill jag åka hem till älsklingen, familjen, släkt och vänner, hitta ett annat jobb och börja plugga till hösten.

Jag (Vi) kom hit för att ha möjligheten att åka skidor i alperna, än så länge har jag haft 1 dag då möjligheten funnits och då har jag varit sjuk, resten av mina "lediga" dagar så har gondolen varit stängd och ingen möjlighet till skidåkning. Då är dte bättre att jag drar iväg på 1 v semester och bar aåker skidor, det är ungefär vad jag kommer kunna åka på den här säsongen om man slår ut alla dagar (som det ser ut nu iaf).

Inget av det dom sagt har blivit som det blivit, snarare tvärtom. Jag kan rabbla upp ett helt A4 papper om saker som dom lovat men inte blivit av.

Jag tror på ödet, det var inte meningen att jag skulle jobba här eller åka till Schweiz i år. Det är meningen att jag ska åka hem och stanna där.

Att jobba i ett sånt här stort kök är verkligen inte min grej, att ha 2-300 pers som äter från a ´la carten (där jag jobbar) klarar jag inte. En mindre restaurang men inte alls samma rusch skulle funka, men inte så här.

Resan är bokad hem och jag flyger hem den 5e januari. Så taskig ville jag inte vara att jag lämnade dom i stiket nu vid nyår. Utan jag jobbar sista dagen den 2a januari, sen har jag 2 heldagar på skidor (om jag inte har sån JÄVLA otur att Schiferbahn är stängd, fattas bara det), sen bär det av hemmåt.

Sitter här med blandade känslor, men beslutet är taget och det kommer säkert vara skit jobbigt att lämna allt. Men vännerna jag skaffat här (framförallt dom från Sverige) finas kvar, jag och Elin kommer hålla kontakten och hon kankse kommer till åre i slutet av säsongen om hon måste dra hem tidigare här ifrån pga utebliven snö.

Det blir inte bättre av att en viss person (den som känner sig träffad får göra det) i min familj ska nedvärdera mig totalt ang. mitt beslut, istället för att stötta mig. Just säga " Ja men jag visste att du skulle komma hem tidigare!", med nedvärderande ton, gjorde otroligt ont i hjärtat. Jag har fattat ett beslut som jag kanske kommer ångrar otorligt mycket, ett stort och jobbigt beslut för MIG. Jag känner mig tillräckligt misslyckad ändå som inte klarar av att stå ut i 4 mån till, 4 ynka (långa) månader.

Jag har haft otroligt kul denna tid jag varit här, jag är en erfarenhet rikare, jag har upptäckt ett otrligt fint land som jag gärna återvänder till och jag har träffat nya vänner, samt så har jag fattat ett svårt beslut.

Så det är med sorg i hjärtat jag skriver att denna blogg vart inte direkt lång, tyvärr.

Har jag fattat rätt beslut? Det vet jag inte försen jag är hemma i Sverige igen.....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej

Det var ju tråkigt att det inte blev som du trodde men det är ju inte hela världen eller hur?

Emelie, en längtan kan övervinna förnuft och drömmar i bland och den känslan rår man inte på.



Att andra personer med den typiska Jantrelagen inpräntad i sig har åsikter och kommenterar i negativa destruktiva banor tyder på dålig självinsikt, dumhet och dåligt uppförande. Inget värde för dig att lägga ner energi,kraft och tid i att fundera på eller förklara VARFÖR det blev som det det blev för det leder inte till några kreativa konstruktiva handlingar, om du förstår vad jag menar.

Kasta bort dom ur dina tankar och tänk framåt nu, gå vidare bara och ryck på axlarna.



Du har nu fattat ett beslut och det är ju ett riktigt beslut just nu. Du har i allafall försökt och prövat möjligheten. Det var kanske inte helt rätt och rätt ställe. Men du vet ju vad du skall göra och vad andra förväntar sig av dig nästa gång.



Nu åker du hem och det betyder INTE på ett misslyckande utan att du TORDES pröva på det du och många andra drömmer om, men att det inte var rätt tidpunkt. Beslutet tydder också på att du är stark att se dig själv och dina begränsningar just nu. Det kommer flera tillfällen och då har du skaffat dig mer erfarenhet och några år med distans.



Att andra har åsikter skall du bara strunta i. Dessa personer har inte klarat av det själv utan har bara ett behov att tycka och kommentera. Det är bättre med TANKE och HANDLING än att det bara stannar vid en tanke som det så ofta blir hos många personer och framför allt dessa personer.

Du tog chansen och prövade möjligheten, du blev flera erfarenheter rikare medans många andra som inte tordes ta en sådan möjlighet som du gjorde VI blev flera erfarenheter fattigare.



Att du bestämt dig för att åka hem det är det ett riktigt beslut just nu. Det betydder att du kommer väl förberedd och att du kommer starkare till nästa gång. Men framför allt att du kommer hem med en hel del erfarenheter i bagaget som du har med dig i din framtid.



Att du stannar över nyår och inte lämnar dom i sticket är ett bevis att du tar ansvar för din och deras situation. Hoppas att du får några skiddagar där nere innan du vänder åter.



Det ordnar sig nog ska du se när du kommer hem med jobb och sånt, för det är du ju duktig på att fixa. Du har ju alltid fixat din tillvaro och det kommer du att göra även nu, så ryck upp dig och välkommen hem.

Kram

2008-12-28 @ 16:29:48
Postat av: hanna

detsamma gumman! men vi får la ses när du landat i sverige igen och ta igen lite stulen tid=) hoppas allt är bra:)kram

2008-12-28 @ 17:45:32
URL: http://.hannahjac.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ojoj, nu blir jag nyfiken på vem den "anonyma" personen är som skrivit detta långa kommentar till mig. Är det någon som känner mig? =) Vart iaf jätte glad och peppande. Idag så känner jag verkligen att jag fattat rätt beslut, alla vet om att jag åker hem o tycker det är jätte tråkigt, men så är det =)



2008-12-28 @ 22:02:40
URL: http://sasongaren.blogg.se/
Postat av: Conny

Hej Stumpan

Att du nu beslutat dig för att åka hem är inget misslyckande utan ett starkt beslut att välja mellan känslor och känslor. Du ska veta att känslovågen väger alltid tyngre åt ett håll och du väljer nu det håll som väger tyngst just nu och då är det det rätta just nu.



Att din din tillvaro blir oviss när du kommer hem är förståeligt men det fixar du ju när du väl är hemma. Du väljer trots din vånda att åka och då får du ta denna sejour (tid)som en semestertripp då eller hur. Det går flera tåg om det skulle visa sig vara fel isåfall.



Du har nu har provat möjligheten till ett drömäventyr som inte blev som du har förväntat dig. Att bara ta sig dit ner till ett okänt ställe med okända personer och hem helt ensam är en bedrift som inte många fixar utan avskräcker dom flesta, bl.a mig, du är tuff.

Du har nu fått med dig stora erfarenheter och ett reseäventyr som du kommer att bära med dig i livet och i framtiden oavsett i vilken branch du hamnar i.

Ditt beslut att åka är det rätta just nu, inget konstigt med det. Om det blir någon fler gång får framtiden utvisa och då kommer du att vara starkare och mer erfaren.



Sedan tycker jag att det är väldigt dumt av någon att kommentera och tala om hur man skall göra i din situation när man själv inte varit i en sådan situation.



Det var ju inte rätt tillfälle nu när du har så starka känslor för han här hemma och det förstår jag så väl. Det kan vara jobbigt att hela tiden försöka trycka tillbaka längtan och känslor, den hinner alltid i kapp en, speciellt i svåra stunder.



Du tog möjligheten och tordes pröva på det här som många drömmar om trots att du/ni är kära upp över öronen, det var tufft och starkt. Det är nog inte många som skulle ha gjort det inte ens i tanken. Man sätter hela relationenen på spel med en ordenlig prövning som denna. Det fina han gav dig i julklapp symboliserar ju att han känner likadant om jag förstår hans signaler rätt.



En relation blir starkare om den utsätts för sådanhära prövningar och om den då håller det kan bara framtiden utvisa och det hoppas jag att den gör för det är en trevlig och jordnära kille du har. Därför måste ni vara rädd om den och vårda den väl med ömsesidigt tagande och givande.



Du kommer att ordna din tillvaro med jobb etc när du kommer hem. Kanske finns det något påhopp (jobb) i Åre som skulle passa eller i stan, vad vet jag. Men det fixar du säkert

Jag tror att med lite distans till det hela kommer du nog att inse att du gjorde rätt just nu.



Att du stannar och reder ut din/deras situation och inte bara överger dem tyder på stort ansvar. Du reder ut saker och ting med tanke och handling får nu bli ditt signum. Du åker hem med hedern i behåll och flaggan i topp med ett mycket snyggt avslut. Bra jobbat som betalar sig i längden.



Hoppas bara att du hinner åka lite skidor också

Hur det blir med uppresan till Östersund får vi ta på telefon.

Välkommen hem

Kram

2008-12-29 @ 08:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0